Nehodou to začíná a edukačním programem v muzeu to pokračuje

Markéta Řeřuchová Školní rok 2023-2024

Tak trochu jinou formu výuky si 3. dubna 2024 vyzkoušeli studenti ze znojemské Přímky. Zažili projektový den plný vzdělání, nových informací, historie i zábavy. Navíc se prošli za pěkného jarního a slunečného počasí a udělali tedy i něco pro své zdraví.

V kině Svět se zúčastnili devadesátiminutové besedy Nehodou to začíná. Tento interaktivní preventivně edukační pořad je připraven pro studenty ve věku 15-20 let. Je určen všem začínajícím i budoucím řidičům motorových vozidel. Nešlo však o nudnou přednášku, ba naopak o velmi zajímavý až zábavný pořad, využívající interaktivní prvky, které studenty vtáhnou do dění. Projekt Nehodou to začíná je financován z Fondu zábrany škod České kanceláře pojistitelů.

Žáci zde vyslechli zajímavé informace, viděli simulace dopravních nehod, ale především se aktivně zapojili do děje a diskuse. Hned v úvodu si Marek Imrich a Tereza Fialová ze třetího ročníku oboru Kadeřník vyzkoušeli přímo na pódiu jízdu autem, při které porušovali pravidla silničního provozu. Za jízdy totiž telefonovali a nedávali pozor na vozovce. Taková nepozornost za volantem může totiž způsobit vážnou nehodu. Zlatým hřebem programu byla přednáška slavného českého psychologa a odborníka na drogovou problematiku PhDr. Ivana Doudy. Jak jinak, než o nebezpečí alkoholu a drogách za volantem. Varoval však i před užíváním alkoholu a drog v běžném životě. Obzvlášť zajímavá byla část o FAS (Fetální alkoholový syndrom). Jde o soubor tělesných a mentálních vývojových vad lidského plodu, které vznikají následkem nadměrné konzumace alkoholických nápojů v těhotenství.

V závěru besedy se opět zapojili žáci. Marek Imrich předváděl na pódiu účastníka nehody se zraněním ruky, která krvácela. Na plátně se odpočítával čas. Moderátor očekával, že někdo ze sálu mu poskytne první pomoc. Asi po minutě vyběhl k pódiu Jakub Jaklovský ze třetího ročníku oboru Kuchař-číšník. Zavolal linku 155, nahlásil nehodu a dle instrukcí operátora poskytl první pomoc.

„Když se nikdo neměl k tomu pomoci Markovi při dopravní nehodě, instinkt mi velel, abych zakročil. Základy první pomoci znám, a proto jsem třeba uměl použít tlakový obvaz. Chtěl jsem původně studovat na zdravotnické škole, ale bohužel to nevyšlo. V reálném životě jsem naštěstí první pomoc poskytovat nemusel, ale snad bych to zvládnul,“ říká Jakub.

Další kroky studentů směřovaly do Jihomoravského muzea ve Znojmě, kde pro ně byl připraven edukační program. Někteří pracovali v minoritském klášteře, jiní v Domě umění. Průvodkyněmi edukačního programu byly pracovnice muzea Mgr. Monika Frecerová a Mgr. Eliška Zárubová. Žáci se rozdělili do skupin, zvolili si vedoucího a ten dostal k dispozici tablet. Skupina pak podle různých klíčů hledala informace a zadávala do tabletu. Například žáci ze třetího ročníku oboru Podnikání, obchod a služby našli indicie v krabici, která byla umístěna v mázhauzu v Domě umění.

„Našli jsme tu úkoly. Museli jsme hledat nápisy na sloupu uvnitř a na venkovním pilíři, zjistit co znamenají a s čím souvisí. Vyhledávali jsme informace o historii a současnosti této budovy, vše jsme zapisovali, fotili a vkládali do tabletu. Bylo to celkem fajn. Spolužáci spolupracovali a snažili se. Bylo to živé a zábavné,“ vysvětluje Josef Simonyi.

Výstupem bádání pak byly krátké prezentace jednotlivých úkolů ostatním spolužákům. Všichni přítomní měli možnost nahlédnout i do sklepních prostor Domu umění, které jsou běžně pro veřejnost uzavřeny. Žáci zhodnotili tento projektový den jako velmi vydařený.

Mgr. Kateřina Kotoučová