První březen ve znamení spolupráce, pomoci a počítání

Markéta Řeřuchová Školní rok 2023-2024

Tandem, tandem, a ještě jednou tandem. Žádné seskoky z výšky, ale sešup rozhodně. Na první březnový den si vyučující matematiky připravili pro žáky výuku, kde se síly vyrovnávaly. Počet učitelů se zdvojnásobil a tím se zdvojnásobila i příprava a péče o žáky.

Na tandemové výuce se podílí dva pedagogové, kteří si společně připraví hodinu a dané téma poté vysvětlují žákům. Jeden pedagog přednáší a druhý má příležitost věnovat část své pozornosti jednotlivým žákům a současně pozorovat způsob výuky svého kolegy. Pro žáky je to značné zpestření hodiny a je pravidlem, že se v takových hodinách žáci snaží a zapojují více, než v běžných hodinách.

Výuka v páru nebyla u studijních oborů žádná novinka. Pro žáky studijního oboru Grafický design a podnikání si připravili hodinu pan Dobrovolný a slečna Fruhwirtová. Aktuální učivo je kvadratické rovnice, proto pan Dobrovolný nejdříve s žáky zopakoval, jak taková rovnice vypadá. S žáky si připomněli 3 druhy kvadratických rovnic, dokonce i vyzkoušel, jak žáci zvládají pracovat s chybou. Po zopakování učiva panem Dobrovolným přišla na řadu slečna Fruhwirtová, která pro žáky nachystala hru k procvičení tématu. Žáci se rozdělili do týmů, ve kterých společnými silami počítali jednotlivé příklady. Za správné výsledky dostávali studenti body, které se v závěru hodiny sečetly a vyhrál tým s nejvyšším počtem bodů. Žáci hodinu zhodnotili velice kladně a hned se ptali, kdy se uvidíme příště.

Tentokrát si ale hodinu matematiky dva na třídu vyzkoušeli i žáci druhého ročníku oboru Kuchař – číšník, kterou zajistily paní učitelky Markéta Sochorová a Jana Kamarádová. Probírané téma bylo Lineární rovnice ve slovních úlohách. Vedené výuky si vyučující dle předběžných přípravy rozdělily tak, aby se pravidelně střídaly. Na úvod paní Sochorová zopakovala s žáky základy lineárních rovnic a poté plynule navázala kolegyně, která s žáky zopakovala pojmy neznámá, proměnná, konstanta, rozdíl v početním vyjádření množství kolikrát víc nebo míň a o kolik víc nebo míň. Paní Kamarádová měla pro žáky připraven pracovní list, který obsahoval příklady od nejlehčích k nejtěžším. Žáci se nejprve udivovali, proč se v matematice ptá na to, kdo čte knihy. Sice nejsme v českém jazyce, ale čtení je velmi důležitá činnost pro život obecně, matematiku nevyjímaje a čtenářská gramotnost je alfou a omegou řešení slovních úloh jakéhokoli typu. Příklady byly řešeny společně, každý z žáků přispěl svou troškou do mlýna a postupnými kroky jsme se tak dobrali výsledku. Dle závěrečného shrnutí se žákům změna ve výuce líbila, vše jim bylo jasné a rádi by si zase někdy zažili počítat jinak, než jsou zvyklí. A proč ne? Všichni zúčastnění byli spokojení a přesně to je cílem nás matikářů.

Zpracovaly: Kamarádová Jana, Fruhwirtová Michaaela