Umělá inteligence a kritické myšlení ve výuce. Na Přímce se moderních technologií nebojíme

Markéta Řeřuchová Školní rok 2023-2024

Na znojemské Přímce máme rádi výzvy a učíme se neustále novým věcem. Proto se poslední listopadové odpoledne sešli pedagogové na školení o využití AI – umělé inteligence ve výuce. Úvodem promluvil ředitel školy Mgr. Libor Hanzal a přivítal zároveň lektora školení, kterým byl Mgr. Lukáš Mertlík, učitel dějepisu, zeměpisu a zástupce ředitele na ZŠ a MŠ Pohořelice.

Tématu umělé inteligence se v poslední době neměl šanci vyhnout asi žádný z nás. Ať už jste se potkali s obrazy vytvořené pomocí Midjourney, kontroverzí kolem nich nebo třeba některým inteligentním chatovacím nástrojem, AI (artificial intelligence) se pomalu, ale jistě, stává součástí našeho běžného života. Ani jako pedagogové se před rozmachem technologií ovládaných AI neschováme a rozhodně bychom ani neměli chtít. Faktem je, že už nyní se s nástroji využívajícími těchto technologií setkáváme na denní bázi. Využívá ji třeba běžný vyhledávač od Googlu nebo robotický vysavač. Nové technologie pomalu zaplňují náš běžný život, můžeme očekávat, že jej budou ovlivňovat stále více. V souvislosti s automatizací zanikne v budoucnu zřejmě mnoho pracovních míst. Lidskou kreativitu nebo sociální dovednosti však ještě dokonale strojem nenahradíme. Učitelská profese tedy nebude nejspíše patřit k těm, které zaniknou. Přesto se nemůžeme tvářit, že se nás problematika umělé inteligence netýká. Ve třídách nám totiž nesedí jen budoucí učitelé, ale lidé všech profesí. A nikoho z nich nemůžeme připravovat na svět, jaký byl dříve. Je tedy jedině na místě, aby se dnešní děti učily nejen s AI pracovat a efektivně ji využívaly ve svém životě, ale i aby si byly vědomé, kde všude se s těmito technologiemi setkávají a čeho jsou schopné. Pedagogové pak mají být takovými průvodci kritického myšlení při jejich využívání ve výuce, vyhledávání informací a rozeznávání, které jsou pravdivé a bezpečné.

Mgr. Kateřina Kotoučová