Zkouška podnikání

Zkouška podnikání“

Jak vytvořit, vést a nakonec i ukončit úspěšnou firmu, která svými produkty obohatí trh a přispěje k propagaci regionu? Přesně tohle si díky mezinárodnímu projektu Junior Achievement mohou každoročně vyzkoušet studenti středních škol po celém světě. Už osmým rokem se této akce zúčastňují také studenti třetího ročníku oboru Podnikání, obchod a služby z SOU a SOŠ na Přímětické ulici ve Znojmě.

Junior Achievement se zrodila v USA a jde o nejstarší a nejprogresivnější vzdělávací společnost na světě. Organizace, která poskytuje praktické ekonomické vzdělání studentům, vznikla už začátkem 20. století, v roce 2005 se však rozšířila na Junior Achievement Worldwide. Díky panu Tomáši Baťovi existuje od roku 1992 její pobočka také v České republice. Proto se do programu mohou zapojit i české školy, mezi kterými si SOU a SOŠ Přímětická  zejména posledními úspěšnými ročníky vydobyla pěknou pozici. Byla to již druhá studentská společnost na stupních vítězů, 2. místo obsadila v minulosti i studentská společnost PS Agency.

Vymyslet, vyrobit a prodat

Tak jednoduše by se dalo shrnout počínání studentů, které vyvíjejí v rámci učební praxe. Díky projektu mají studenti možnost sami si vyzkoušet fungování firmy ve všech směrech, od A až do Z.

Kdo je kdo

Ještě před personálním rozvržením studentské firmy absolvovali studenti třetího ročníku oboru Podnikání, obchod a služby seminář s advokáty o pracovním právu a pracovních pohovorech. Na základě životopisů, motivačních dopisů a požadovaných schopností byl pak zvolen prezident firmy, pracovníci marketingu a další zaměstnanci. Ostatní studenti třídy se stávají nevolenými zaměstnanci firmy.

Dobrý nápad

Pro začátek to chtělo zajímavý nápad. A sice působivý název firmy a také produkt, který způsobí „haló“ na trhu. Absolutním vítězem mezi produkty se stal džem a mošt z hroznů. Dle průzkumů trhu jsou to výrobky, které na prodejních pultech chybí. Vše pod hlavičkou nově vznikající firmy BEST WINE. Následovaly, jako ve skutečné firmě, žádost o povolení výroby od Krajské hygienické stanice Jihomoravského kraje a nahlášení činnosti na Státní zemědělskou a potravinářskou inspekci. Poté studenti do firmy vložili jistý kapitál, stanovili prodejní ceny výrobků, nakoupili suroviny a materiál potřebný k „rozjezdu“ produktu.

Úspěch je dřina

K tomu, aby mohly být uvedeny nové produkty na trh, museli studenti hrozny vlastnoručně nejen nasbírat, ale i zpracovat – pomlít, uvařit, zavařit a nakonec i dárkově zabalit. Neminula je tak tvrdá práce ve vinohradu ani při samotné výrobě, kde na jejich počínání dohlížel odborný učitel.

Nejtěžší není vyrobit, ale prodat

Nedílnou součástí dobře prosperující firmy je také marketing. Aby se výrobky dostaly do širšího povědomí, využili studenti nejen možností internetové sociální sítě, ale vytvořili také vlastní webové stránky. Dokonce natočili i dva reklamní spoty, které byly k vidění na školním baru i na internetu. Právě díky dobrému marketingu rostla během krátké doby poptávka po produktech firmy BEST WINE.

Zdravé soupeření čili Soutěže

Vloni se do soutěže o nejlepší firemní počin zapojilo 141 firem zastupujících 16 000 studentů. Firma BEST WINE se svým hroznovým džemem a moštem měla takový úspěch, že si z regionálního kola v Hradci Králové odvezla hned první místo. V celostátní soutěži, kam se probojovalo dvanáct nejlepších firem, obsadila firma studentů z Přímětické nádherné druhé místo. V zápolení ve finanční gramotnosti byli opět druzí, ale v klání o nejabsurdnější reklamu, kterou organizoval časopis dTest, vystoupali na stupeň nejvyšší.

Novinka na pultech

Studenti vytvořili receptář, který bezradným zákazníkům poradil, jak džem a mošt servírovat, aby neobvyklá chuť vynikla co možná nejlépe. Pochutiny se pak prodávaly jedna radost, a to jak ve škole, tak i na vinařských akcích. A jelikož firma BEST WINE použila zcela přírodní suroviny, počínala si výhradně ekologicky a hlavně si uměla výrobky prosadit, stala se oblíbenou nejen u běžných konzumentů, ale také u vinařů a provozovatelů vinářských krámků. Protože je však projekt omezen pouze jedním školním rokem, bylo nutné firmu s postupem studentů do vyššího ročníku zlikvidovat. Ovšem vysoká poptávka po výrobcích z hroznového vína zapříčinila, že výrobky z vína s  pozměněnou recepturou, přejala i letošní firma studentů z Přímětické. Současní studenti třetího ročníku dali své firmě název „HROZNY JIHU“. A jelikož už mají za úspěchem způli našlápnuto předem, máme se na co těšit. Pokud půjde vše podle plánu, mohl by se hroznový džem dočkat prestižního označení Regionální produkt. Ale nepředbíhejme!

Peníze nejsou všechno

To nejdůležitější, o co v projektu jde, nejsou peníze, ale zkušenosti. Co si firma během svého působení „vydělá“, míří na obecně prospěšné účely. Finance pomohly dětem z dětského domova, ale také útulku pro psy. Dále pomohly při vysazování městské zeleně. Díky spolupráci s odborníky i s firmami, které mají tradici, se studenti naučí zodpovědnosti za své kroky, samostatnosti, ale i týmové práci. Ale snad nejhodnotnějším zjištěním pro mladé studenty oboru Podnikání, obchod a služby je fakt, že by jejich firma obstála na trhu i v reálném životě.